Θα μπορούσες να δώσεις έναν ορισμό στην τέχνη;
Είναι δύσκολο να δώσουμε έναν συγκεκριμένο ορισμό για την τέχνη καθώς για τον καθένα είναι διαφορετική. Πιστεύω ότι τέχνη είναι οτιδήποτε δημιουργεί ο άνθρωπος για να εκφράσει κάποιο συναίσθημά του, μια εμπειρία του, μια προσωπική του άποψη. Ορισμό δεν μπορώ να δώσω αλλά με σιγουριά· μπορώ να πω ότι είναι τρόπος έκφρασης και πρέπει να υπάρχει απόλυτη ελευθερία στην τέχνη.
Πιστεύεις σε μία κοινή αισθητική ή θεωρείς ότι ο κάθε άνθρωπος είναι απολύτως φυσιολογικό να έχει τη δική του;
Υπάρχει κοινή αισθητική, ναι· και είναι αυτή που είναι αρεστή στο μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων σε κάθε τόπο γιατί και η αισθητική αλλάζει πολλές φορές από τόπο σε τόπο. Στην εποχή μας μάλιστα η κοινή αισθητική έχει χωριστεί και σε ηλικιακές κατηγορίες. Τι εννοώ με αυτό; Ότι οι νέοι άνθρωποι έχουν μια κοινή αισθητική η οποία, όμως, διαφέρει πολύ από την κοινή αισθητική των μεγαλύτερων σε ηλικία ανθρώπων. Άσχετα με αυτό όμως είναι απόλυτα φυσιολογικό ο καθένας να έχει τη δική του αισθητική, τη δική του γνώμη για το αρεστό και το μη και έχει κάθε δικαίωμα να την εκφράζει και να την υποστηρίζει ακόμα και αν αυτή δεν αρέσει στους περισσοτέρους!
Πιστεύω ότι τέχνη είναι οτιδήποτε δημιουργεί ο άνθρωπος για να εκφράσει κάποιο συναίσθημά του, μια εμπειρία του, μια προσωπική του άποψη
Πώς διαμορφώνεται η αισθητική;
Η αισθητική διαμορφώνετε περίπου όπως και η τέχνη. Καλλιεργείτε από μικρή ηλικία μέσα από εικόνες, μέσα από τη ζωή, τα παραδείγματα με τα οποία μεγαλώνει κάποιος, τον τρόπο ζωής του την χώρα - τον τόπο που μεγαλώνει, τους ανθρώπους που έχει δίπλα του· όλα αυτά επηρεάζουν έναν άνθρωπο. Όπως διαμορφώνεται ο χαρακτήρας του, έτσι διαμορφώνεται και η αισθητική του. Προσωπικά πιστεύω ότι έχει να κάνει και με το πόσο ανοιχτόμυαλος είναι κάποιος και πόσο ελεύθερος νιώθει προκειμένου να την έχει και να την εκφράζει. Η αισθητική είναι όπως και η τέχνη ευέλικτη.
Η μόδα επηρεάζει την κοινωνία ή η κοινωνία τη μόδα;
Είναι αλληλένδετα· η μόδα δημιουργείτε μέσα από την κοινωνία. Είναι αποτέλεσμα μιας γενικής αισθητικής για κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα· ύστερα αλλάζει όπως αλλάζει και η κοινωνία. Είναι επίσης σημαντικό να αναφέρω ότι την εποχή των social media και αυτά επηρεάζουν την μόδα! Ουσιαστικά μιλάμε για ένα παιχνίδι επιρροής. Στο παιχνίδι αυτό υπάρχουν και οι τάσεις. Οι τάσεις ορίζονται από μεγάλους οίκους μόδας και συνήθως δεν κρατάνε για πολύ· αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς. Οι τάσεις δεν επηρεάζονται βέβαια από την κοινωνία, ενώ η μόδα μπορεί να επηρεαστεί και να δημιουργηθεί από τα πάντα. Από καλλιτεχνικά κινήματα, από καθημερινά γεγονότα, από την οικονομική και την τεχνολογική ανάπτυξη· πράγματα που αποτελούν την κοινωνία, αποτελούν και την μόδα και την δημιουργούν.
Θεωρείς ότι η μόδα έρχεται και παρέρχεται για κάποιο συγκεκριμένο λόγο;
Αλλάζει γιατί αλλάζει και η κοινωνία, αλλάζουν οι τάσεις, αλλάζουν οι καιροί· καινούρια πράγματα δημιουργούνται και ιδέες . Υπάρχει ανάγκη στον άνθρωπο για καινούρια πράγματα, καινούριες ιδέες αλλιώς ζωή θα ήταν βαρετή! Η μόδα είναι ανακυκλώσιμη από το 2000 κι ύστερα. Ανακυκλώνονται παλιές τάσης από τις προηγούμενες δεκαετίες, παλιές ιδέες, παλιά looks, τα οποίας είτε τα συνδυάζουμε μεταξύ τους είτε τα διαφοροποιούμε το καθένα από λίγο. Πιστεύω ότι ο βασικότερος λόγος έχει να κάνει με την ανάγκη για κάτι διαφορετικό προκειμένου να κρατιέται και η αγορά. Κακά τα ψέματα, δεν θα πήγαινε κάνεις να ψωνίζει ρούχα αν όλα τα μαγαζιά έβγαζαν τα ιδία με την προηγούμενη χρονιά.
Τι είδους δυσκολίες ενδέχεται να αντιμετωπίσει στην Ελλάδα ένα άτομο που έχει επιλέξει ένα επάγγελμα σαν το δικό σου;
Η αλήθεια είναι πως είναι πολλές. Καταρχήν, δε δίνονται ευκαιρίες στο καινούριο αίμα αν δεν υπάρχει προϋπηρεσία και το θέμα είναι - και πιστεύω ότι ισχύει για πολλές δουλειές αυτό στην Ελλάδα - ότι αν κάποιος δεν σε πάρει να κάνεις μια αρχή πώς να χτίσεις την προϋπηρεσία σου; Ύστερα όταν τελικά σου δίνεται μια ευκαιρία, δεν πληρώνεται όπως θα έπρεπε· μπορεί να μην πληρωθείς καθόλου για ότι κάνεις. Επίσης ισχύει πολύ και το μέσο· ο «γνωστός» μπορεί να μην έχει εμπειρία αλλά να έχει γνωστό. Δυστυχώς ισχύει και αυτό. Βέβαια αυτό ισχύει σχεδόν παντού στην Ελλάδα επίσης! Μπορεί, παράλληλα, να έχεις μια ιδέα όπου στο εξωτερικό ενδέχεται να πήγαινε πολύ καλά. Να τρέχεις από δω από εκεί, να ψάχνεις χορηγούς, ανθρώπους να πιστέψουν στην ιδέα σου και να σου δώσουν μία ευκαιρία· όμως εδώ όλοι παραμένουν στο safe. Πραγματικά δεν πιστεύω ότι είμαστε ανοιχτόμυαλοι όσο κι αν προσπαθούμε να δείχνουμε! Παρά τις δυσκολίες, όμως, όταν αγαπάς κάτι και το κάνεις με πάθος, δουλεύεις σκληρά, παίρνεις όση περισσότερη γνώση μπορείς, ψάχνεσαι και δεν τα παρατάς, πάντα οι κόποι σου ανταμείβονται. Μπορεί να χρειαστεί να κάνεις δυο δουλείες και τρεις προκειμένου να ζήσεις και παράλληλα να προσπαθείς να μην αφήνεις αυτό που αγαπάς. Αν έχεις γερό στομάχι και αληθινή αγάπη για αυτό που κάνεις όλα γίνονται. Είναι ένας μαγικός χώρος θα έλεγα, πολύ δημιουργικός, με πολλά πράγματα να κάνεις και σίγουρα όταν καταφέρεις το στόχο σου αυτή θα είναι η καλύτερη ανταμοιβή από όλες!
Υπάρχει υψηλή ραπτική· υπάρχει όμως και «χαμηλή» ραπτική;
Εξαρτάται αν μιλάμε γενικότερα για την ποιότητα ενός ρούχου· στη βιομηχανία τα περισσότερα ρούχα είναι της ίδιας ακριβώς ποιότητας φτιαγμένα σε πολύ συγκεκριμένες χώρες που όλοι γνωρίζουμε και κάτω από τις άθλιες συνθήκες εργασίας που πλέον είναι γνωστές σε όλους. Αυτό θεωρώ εγώ χαμηλή ραπτική όταν μιλάμε για ποιότητα. Υψηλή ραπτική είναι ρούχα των μεγάλων οίκων που εκεί όμως πληρώνεις την ποιότητα - γιατί είναι πολύ καλύτερη· ως επί το πλείστον, όμως, πληρώνεις το όνομα. Υπάρχουν, επίσης, και ρούχα πολύ καλών σχεδιαστών· ανθρώπων που αγαπούν πολύ τη μόδα. Που μπορεί να μην είναι σχεδιαστές πασίγνωστων οίκων αλλά να έχουν εξίσου καλή ποιότητα. Ότι πληρώνεις παίρνεις - δεδομένο αυτό! Δεν είναι κατακριτέο να αγοράζεις ρούχα που είναι φτιαγμένα στο Μπαγκλαντές ας πούμε· πρέπει να είσαι δισεκατομμυριούχος για να ψωνίζεις μόνο από οίκους και σχεδιαστές. Πάντως αν προσπαθούσα να κάνω ένα διαχωρισμό θα έλεγα ότι το υψηλή και χαμηλή ραπτική αναφέρεται στο χρήμα· γιατί δεν μπορείς να πεις ότι έχει να κάνει με τον κόπο του ανθρώπου που εργάστηκε. Γιατί και ο εργάτης, η εργάτρια που έχει κάτσει στην μηχανή ενός εργοστασίου για 15 ώρες και πληρώνετε ψυχούλα, δουλεύει σε κτίρια που ανά πάσα στιγμή μπορεί να πέσουν και άλλα πολλά τέτοια... έχει ρίξει πολύ κόπο!
Πες μου κάτι που αποτελεί έμπνευση για εσένα...
Έμπνευση για εμένα αποτελούν τα ταξίδια, κάθε καινούρια μέρα που ξημερώνει. Επίσης αποτελεί έμπνευση μια φωτογραφία που θα δω, ένα βιβλίο που μπορεί να διαβάσω, οι αγαπημένοι μου άνθρωποι, εκείνοι που βλέπω τυχαία σε μια στάση, μια βόλτα, μια ταινία. Τα πάντα ειλικρινά, τα πάντα, είναι έμπνευση. Δεν έχω κάτι πιο συγκεκριμένο· μπορεί από τα πάντα να εμπνευστείς. Για τον κάθε άνθρωπο πιστεύω η ζωή του, οι ζωές των άλλων, τα πράγματα γύρω μας, γεγονότα. Τα πάντα μπορούν να αποτελέσουν έμπνευση.
Τι θα ήθελες να αλλάξεις στο χώρο της μόδας;
Αν μιλούσαμε για τη μόδα στην Ελλάδα θα έλεγα τα στερεότυπα. Επίσης, γενικότερα νομίζω την προσβασιμότητα του ποιοτικού ρούχου σε περισσότερους ανθρώπους.
Θα ήθελα σαν υστερόγραφο να πω ότι όλα όσα προανέφερε και για όσα μίλησα έχουν να κάνουν με τη δική μου εμπειρία και τον προσωπικό μου τρόπο σκέψεις και σίγουρα υπάρχουν πολλές διαφορετικές απόψεις.
Βρείτε την Κωνσταντίνα
Facebook: Konstadina Mimikou
Instagram: kots.m
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου